Išminčius veikia neveikdamas
LAO DZE – kinų išminčius. Pasakojama, jog Konfucijui kartą aplankius Lao Dze, šis jam pasakęs: „Tau taip pat vertėtų prisilaikyti natūralių dao ir de įstatymų. Nebūtina aktyviai skleisti mokymą apie humaniškumą ir teisingumą“. Konfucijus kūrė socialinę etiką, o Lao Dze aiškino vu vej – veikimo neveikiant principą. Išminčius veikia nepažeisdamas gamtos ir daiktų prigimtinės tvarkos (dao). Dao neturi pavidalo, daiktai atsiranda veikiami de (regimos ir kintamos būties). Jei žmogus gyvena saikingai ir nepažeidžia dao principų, jo de kaupiasi, stiprėja. Išminčius veikia neveikdamas, moko be žodžių, niekuomet nesiveržia į priekį, tačiau yra visų priešakyje.
***
Kai visi sužino, kad grožis gražus,
atsiranda bjaurumas;
kai visi sužino, kad gėris – geras,
atsiranda blogis;
nes:
pilnas ir tuščias gimdo vienas kitą,
lengvas ir sunkus sukuria vienas kitą,
ilgas ir trumpas sąlygoja viens kitą,
aukštas ir žemas veikia viens kitą,
garsas ir tonas atitinka viens kitą,
pirmesnis ir paskesnis eina viens po kito;
todėl išminčius veikia neveikdamas,
moko be žodžių,
ir daiktai juda nesustodami;
jis netrukdo jiems vystytis ir jų nesisavina,
jis kuria, bet nieko sau nereikalauja,
daro žygdarbius, bet sau jų nepriskiria,
o kai nieko neima,
tai nieko ir nepraranda.
***
Tikrieji senovės išminčiai
buvo subtilios dvasios ir žinojo paslaptį;
slėpiningą, nesuvokiamai gilią;
mums jie – nesuprantami;
todėl pamėginsiu vaizdžiai juos aprašyti;
jie buvo neryžtingi, tartum bristų žiemą per upę,
baugštūs, tarsi kaimynų išgąsdinti,
orūs, kaip dera svečiui,
atsargūs, lyg eitų per tirpstantį ledą,
nerangūs kaip netašyta pliauska,
neaprėpiami tartum slėniai,
nepermatomi lyg drumstas vanduo;
ramybės būsenoj jie drumstą pamažu padarydavo skaidriu,
įsisiūbavusį – sustabdydavo ir priversdavo augti;
kas laikosi Dao, tam nereikia pertekliaus,
kas netrokšta pertekliaus,
tas gali gyvent, nieko naujo nekurdamas.
Kas stovi ant pirštų galų, neilgai išstovės;
Kas žengia dideliais žingsniais, toli nenueis;
Kas mėgsta pasirodyti, to nepastebi;
Kas laiko save teisiu, to negirdi;
Kas giriasi nuopelnais, nieko vertingo nesukuria;
Kas aukština pats save, praranda pirmenybę;
Remiasi Dao, visa tai reiškia:
Ryti, o ne valgyti, stypčioti, o ne vaikščioti;
Tokiais bjaurisi visos būtybės;
Kas laikosi Dao –
Niekada šitaip nepasielgs.
Naujausi komentarai