Geri filmai atsiranda dėka režisierių ir scenaristų, kurie neapsiima pamokslauti. Per protingus dialogus, simbolius ir potekstes, mus pasiekia idėjos ir teorijos, apie kurias mes dar ilgą laiką mąstome po peržiūros. Būtent tokie filosofiniai filmai įtraukti į šį sąrašą.

  1. Virvė / Rope (1948, Alfred Hitchcock)

„Virvė“ – režisieriaus Alfred‘o Hitchcock‘o eksperimentas, nufilmuotas pagal to paties pavadinimo Patrick‘o Hamilton‘o pjesę. Du studentai, Brandon‘as ir Phillip‘as, be aiškios priežasties nužudo savo kurso draugą ir jo kūną paslepia skrynioje. Po nusikaltimo jie suorganizuoja vakarėlį, į kurį pakviečia aukos draugę, tėvą ir seserį, taip pat dėstytoją Rupert‘ą. Minėtą skrynią naudoja vietoje stalo.

Vėliau Rupert‘as su siaubu suvokia, kad žmogžudystės sąlyga tapo jo neapgalvota kalba apie Nietzsche‘ės idėjas, kai pasakojo studentams apie „antžmogį“, kuris kuria naujas vertybes, iškylančias virš gėrio ir blogio.

  1. Šaltinis / The Fountainhead (1949, King Vidor)

Šis filmas ekranizuotas pagal objektyvistinės filosofijos atstovės Ayn Rand to paties pavadinimo romaną. Melodrama apie individualizmą, nufilmuota vokiečių ekspresionizmo dvasia, pasakoja nepriklausomo, pasižyminčiu ryškiu ego, architekto Howard Rorke istoriją. Pagrindinis veikėjas, pakylėtas novatoriškų idėjų, nenori atsižadėti savo principų ir siekia nukauti klasikinę architektūrą.

  1. Septintasis antspaudas / The Seventh Seal (1957, Ingmar Bergman)

Galbūt, tai geriausias Ingmar‘o Bergman‘o filmas, nedavęs ramybės 20-ojo amžiaus kino kūrėjams visiškai nauju filmavimo lygiu ne tik atsižvelgiant į scenarijų, bet ir į kameros darbą.

Filmo veiksmas vyksta XIV amžiuje, kai riteris Antonius Block‘as ir jo ginklanešys Jons‘as grįžta iš dešimties metų žygio. Riterį kankina klausimas, ar egzistuoja Dievas. Jam pasirodo Mirtis, kuriai Antonius pasiūlo sužaisti šachmatais.

Moralė, mirtis ir egzistencinė dilema – pagrindinės temos, kurias kelia Bergman‘as šiame filme.

  1. Saldus gyvenimas / La Dolce Vita (1960, Federico Fellini)

„Saldaus gyvenimas“ – tai kultinė satyrinė Federico Fellini tragikomedija. Ši juodai-balta kino juosta laikoma kulminacija ir vienu svarbiausiu filmu legendinio režisieriaus darbo karjeroje. Stulbinančiai gera scena su Marcello Mastroianni ir Anita Ekberg prie Trevi fontano Romoje.

  1. Mano naktis Maud‘e / Ma nuit chez Maud (1969, Éric Rohmer)

 

Juodai-baltas prancūzų filmas iš aukso kolekcijos Europos kino. Tai istorija apie jaunąjį inžinierių, kuris bažnyčioje pastebėjęs patrauklią blondinę, seka paskui ją, tačiau pameta iš akiračio ir susiduria su senuoju savo draugu, filosofijos dėstytoju. Jie praleidžia vakarą Mod‘e kalbėdamiesi apie religiją, moralę ir filosofiją.

 

Parengė Živilė Filmanavičiūtė

Pagal: http://cameralabs.org/11119-18-luchshikh-filosofskikh-filmov

 

 

 

Share Button
Share